Art. 211 KP. Jakie prawa i obowiązki ma pracownik w świetle prawa pracy?

Niezależnie od rodzaju stanowiska, do ustawowych obowiązków zatrudnionego pracownika należy przestrzeganie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zagadnienie to zostało uregulowane w ramach art. 211 KP.
art 211 kp

Zgodnie z art. 211 KP, także pracownicy są zobligowani do przestrzegania obowiązków, w tym m.in. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczy to kierowców zawodowych, magazynierów i spawaczy, ale także pracowników biurowych, sprzedawców itp.

Art. 211 KP – treść przepisu

SygnaturaDz. U. 1974 Nr 24 poz. 141
Tytuł aktu prawnegoKodeks pracy
Organ wydającySejm
Data ogłoszenia05.07.1974
Data wejścia przepisu w życie01.01.1975

Dział dziesiąty. Bezpieczeństwo i higiena pracy (art. 207-237).

Rozdział II. Prawa i obowiązki pracownika

Art. 211. Obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 

„Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:

  1. znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
  2. wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
  3. dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
  4. stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
  5. poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
  6. niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
  7. współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.”

Komentarz do art. 211 KP. Jakie są obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Obowiązków tych jest całkiem dużo. Przede wszystkim, zgodnie z art. 211 KP pracownik jest zobligowany do znajomości przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Oczywiście, nie oznacza to, że musi on we własnym zakresie ukończyć odpowiedni kurs BHP.

Zobacz także:  Kto odpowiada za stan BHP w zakładzie pracy? Obowiązki pracodawcy i pracowników

Pracownik otrzymuje niezbędną wiedzę jeszcze na etapie szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest ono przeprowadzane na początku zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie. Regularnie wykonuje się również szkolenia okresowe BHP pracowników

Znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest weryfikowana za pomocą krótkiego egzaminu przeprowadzanego przez specjalistę ds. BHP.

Pozostałe obowiązki pracownika w zakresie BHP

Oczywiście, znajomość reguł nie powinna sprowadzać się jedynie do teorii. Podpisując umowę o pracę, zatrudniony zobowiązuje się do przestrzegania zasad podczas wykonywania obowiązków. Musi on także dbać o powierzony sprzęt, tj. narzędzia, maszyny, pojazdy, urządzenia biurowe itp. W przeciwnym wypadku zatrudniony powinien liczyć się z upomnieniem udzielonym przez przełożonego lub karą finansową.

Jeśli jest to konieczne, pracownik musi w prawidłowy sposób korzystać ze środków ochrony indywidualnej (kaski, hełmy, naramienniki, odzież i obuwie ochronne) oraz zbiorowej. Element ten odgrywa szczególną rolę, ponieważ niewłaściwe działanie stwarza zagrożenie nie tylko dla pracownika, ale także jego otoczenia.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownik musi stosować się do zaleceń udzielonych przez lekarza medycyny pracy. Jeśli ten ostatni zabroni np. prac na wysokości, zatrudniony powinien powiadomić o tym przełożonego.

Ponadto, pracownicy powinni niezwłocznie poinformować przełożonego i zagrożonych współpracowników o wszelkich odstępstwach od normy, zagrożeniach itp.

Podsumowanie

Wywiązanie się przez pracownika z nałożonych nań obowiązków jest niezwykle istotne. W niektórych branżach (np. przemysł czy sektor petrochemiczny) zapewnienie bezpieczeństwa wymaga wyjątkowo sprawnej współpracy między pracodawcą a zatrudnioną kadrą.

Zobacz także:
Zobacz także:  Wypadki przy pracy oraz chorobowe, czyli art. 237 KP
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
instrukcje bhp

Instrukcje BHP i ppoż. dla pracowników. Zasady opracowania i udostępniania instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy

Następny artykuł
społeczna inspekcja pracy

Społeczna inspekcja pracy – jaki jest zakres obowiązków i kto wchodzi w jej skład?

Zobacz też